tisdag 9 juli 2013

Ägg med hjärta.

Titta vad jag har fått.


Vilken fin gest.
Vilken överraskning.


Det är ekologiska ägg. Hönsägg.
..
Om några dagar skall jag få äran att följa med grannfrun och undersöka ett 50-tal ankägg som ligger i en värpmaskin, typ en kuvös. Deras mammor togs av räven förra veckan. 
 
Vi skall vi lysa med ficklampor och leta efter tecken på att allting går som planerat.
Tecknen är i färgen rött och i formen som en spindel, där spindelkroppen är hjärtat och benen är blodådror.
 
Ankäggen skall ligga där och mysa i cirka 38 graders värme under en månads tid.
Tills det är dags att komma ut i världen och stå på taniga ben.
 
Det är nästan så att hjärtat säger nej till att äta ägg överhuvudtaget.
För kanske kommer jag att se ägg som små kycklingar.
Och jag tycker att kycklingar är söta.
 
Och de som är söta vill jag ju inte äta. Fast ägg är ju gott.
Så jag vet inte riktigt hur relationen mellan mig & ägg kommer te sig framgent.
 
Men ikväll blir det omelett för hela gänget som grannfrun med varm hand överlämnade.

Inga kommentarer: